رادیاتور جزء کلیدی سیستم خنک کننده است که وظیفه اصلی آن خنک کردن مخلوط ضد یخ و آبی است که در سرتاسر موتور در گردش است.
موتورها هنگام کار به شدت داغ می شوند و مخلوط ضد یخ و آب که خنک کننده نامیده می شود، مقداری از آن گرما را در حین گردش در گذرگاه های داخل موتور با کمک پمپ آب جذب می کند در این میان نگاهی به یک لیتر چند لیوان است داشته باشیم.
مایع خنککننده در یک سیستم بسته و تحت فشار کار میکند که در آن دما معمولاً بیش از 200 درجه فارنهایت است، زمانی که موتور در دمای معمولی کار میکند.
وقتی مایع خنککننده از رادیاتور جلوی خودرو عبور میکند، هوای خنکتری از بیرون از طریق مشبک به سمت رادیاتور جریان مییابد تا دمای مایع خنککننده را پایین بیاورد تا دوباره به داخل موتور گردش کند تا گرمای بیشتری جذب کند.
یک فن الکتریکی با کنترل ترموستاتیک روشن می شود تا هوای بیشتری را از بیرون رادیاتور بکشد، مانند زمانی که خودرو در یک روز گرم در ترافیک متوقف می شود در این میان نگاهی به شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک داشته باشیم.
گردش مداوم مایع خنک کننده از رادیاتور از طریق شیلنگ ها به موتور برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور ضروری است. همچنین از تاب برداشتن یا ذوب شدن قطعات متحرک به دلیل گرمای بیش از حد جلوگیری می کند. نشتی در رادیاتور، شیلنگ ها یا موتور – یا خرابی پمپ آب – می تواند آسیب قابل توجهی ایجاد کند زیرا مایع خنک کننده کافی برای دفع گرما در گردش نیست.
در برخی از خودروها، رادیاتور دارای مخزن داخلی برای خنک کردن مایع گیربکس اتوماتیک است که از طریق یک خنک کننده جدا از مایع خنک کننده موتور گردش می کند.
تنظیم دما
مانند رادیاتور در خانه ای که دارای سیستم گرمایش آب گرم است، رادیاتور در یک وسیله نقلیه برای تابش هوای گرم طراحی شده است در این میان نگاهی به آموزش بستن روسری لاکچری داشته باشیم.
رادیاتورهای خودرو این کار را با باله های فلزی نازک در هسته انجام می دهند که معمولاً از آلومینیوم ساخته شده اند که اجازه می دهد هوای گرم خارج شود و هوای خنک بیرونی از آن عبور کند.
به طور معمول، یک ترموستات در نزدیکی رادیاتور دما را برای تنظیم جریان مایع خنک کننده از طریق موتور کنترل می کند. برخلاف سیستم های گرمایش خانه، این ترموستات به راننده اجازه نمی دهد دما را تنظیم کند. بر اساس دمای مایع خنک کننده به طور خودکار باز و بسته می شود.
یک درپوش فشار در بالای رادیاتور دمای جوش مایع خنک کننده را افزایش می دهد. هنگامی که مایع خنککننده از گرما منبسط میشود، یک دریچه روی درپوش باز میشود تا مقداری مایع خنککننده به مخزن بازیابی که توسط یک شلنگ کوچک به رادیاتور متصل است، باز شود. هنگامی که دمای مایع خنک کننده کاهش می یابد، مانند زمانی که موتور خاموش است، یک سوپاپ دیگر اجازه می دهد تا مایع خنک کننده به رادیاتور برگردد در این میان نگاهی به مدل لباس مجلسی حریر شیشه ای داشته باشیم.
مفاهیم ایمنی
از آنجایی که دمای مایع خنککننده معمولاً بیشتر از 200 درجه است که موتور در حال کار است و سیستم تحت فشار است، درب رادیاتور هرگز نباید در زمانی که سیستم گرم است برداشته شود. هنگامی که موتور از طریق مخزن سرریز خنک می شود، مایع خنک کننده باید اضافه شود، که دارای علامت هایی است که نشان می دهد سطح مایع خنک کننده بالا یا پایین است.
- منابع:
- تبلیغات: