روشهای ویژه برای تولید عسل صفادشت خوانسار در منزل!

عسل شامل انواع مختلفی از حدود 320 نوع مختلف از نظر رنگ، طعم و بو است، و رایج ترین آنها موارد زیر است: عسل خام: (به انگلیسی: Raw honey); رنگ تیره آن به دلیل داشتن عناصر اضافی متمایز می شود.

زیرا تحت فرآیندهای فرآوری یا پاستوریزاسیون قرار نمی گیرد، بلکه مستقیماً از لانه زنبوری گرفته می شود و از برخی ناخالصی های متصل به آن پاک می شود.

امروزه یکی از عسلهای پر فروش در بازار عسل صفادشت خوانسار می باشد که با کیفیت خوبی به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.

مانند موم زنبور عسل، گرده (به انگلیسی: Pollen) و بخش هایی از زنبورهای مرده، و شایان ذکر است که خوردن آن برای همه گروه های سنی به جز برای نوزادان زیر 12 ماه بی خطر تلقی می شود.

عسل

از آنجایی که مصرف انواع عسل آنها سلامت آنها را به خطر می اندازد، به دلیل این واقعیت که سیستم گوارش آنها برای مبارزه با باکتری های موجود در عسل که به باکتری کلستریدیوم بوتولینوم معروف است، واجد شرایط نیست.

با رشد و تکثیر آن در روده کودک، باعث ایجاد بیماری بوتولیسم نوزادی می شود.

عسل پاستوریزه: یا عسل معمولی که در اثر قرار گرفتن در فرآیند پاستوریزه شدن از نظر خواص با عسل خام متفاوت است زیرا اعتقاد بر این است که با حذف آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک از ارزش غذایی آن می کاهد.

از طرفی درمان عسل به این صورت ظاهر کلی آن را بهتر می کند. به طوری که خالص‌تر و صاف‌تر به نظر می‌رسد و همچنین با از بین بردن سلول‌های مخمر طعم آن را بهبود می‌بخشد و ماندگاری آن را افزایش می‌دهد و برخلاف عسل خام، عسل پاستوریزه می‌تواند حاوی برخی مواد افزودنی غذایی از جمله شیرین‌کننده‌ها باشد.

شربت ذرت با فروکتوز بالا یا HFCS و شربت برنج قهوه ای.

عسل مانوکا : (به انگلیسی Manuka honey) که توسط زنبورهایی که از گل‌های درخت چای (Leptospermum scoparium) تغذیه می‌کنند، تهیه می‌شود که به آن بوته مانوکا نیز می‌گویند و با فواید سلامتی متمایزش از انواع دیگر متمایز می‌شود.

عسل اقاقیا: (به انگلیسی: Acacia honey) و با رنگ روشن نسبت به انواع دیگر متمایز می شود و عسلی که تولید می کند از گل های درخت اقاقیا روبینیا یا به نام علمی Robinia pseudoacacia تغذیه می شود.

همچنین با نام ملخ سیاه. عسل خالص: که یکی از انواع عسل پاستوریزه به شمار می رود، اما فاقد هرگونه افزودنی است.

عسل سیاه: یا آنچه به عسل عسل معروف است; زیرا زنبورهای عسل آن را با جذب عسلک درختان به جای شهد گل درست می کنند و رنگ آن در مقایسه با سایر انواع عسل تیره تر است.