تاریخچه مد لباس زنانه از طریق روزنامه ها: 1900-1920

مد زنانه تاریخچه طولانی و رنگارنگی دارد و در قرن بیستم، روزنامه ها همه آن را به تصویر کشیدند! می‌توانید صفحات روزنامه‌های کامل را با عکس‌هایی از آخرین مدهای پاریس، تبلیغات فروشگاه‌های بزرگ با نقاشی‌هایی از سارافون محبوب آن روز، و مقالاتی که رویدادهای اجتماعی را پوشش می‌دهند و لباس‌هایی که افراد شیک حاضر در آن حضور داشتند، پیدا کنید. در اینجا نگاهی به تاریخ مد از طریق روزنامه ها، که از دوره زمانی 1900 تا 1920 شروع می شود، است. این قسمت 1 از یک مجموعه 3 قسمتی است که تاریخ مد را از 1900 تا 1960 در بر می گیرد.

در حالی که دهه اول قرن بیستم شاهد پیشرفت های تکنولوژیکی قابل توجهی بود، مد زنانه تا حد زیادی شبیه به ظاهر قرن قبل باقی ماند. در آغاز دهه، شبح ساختار یافته دختر گیبسون محبوب بود و ظاهر ایده آل سبک دوران ادوارد بود. توری و تزئینات دیگر ضروری بود. لباس‌های ساده، بدن‌هایی که با کرست ساخته شده بودند، و تزئینات شیک بر مد زنان غالب بود.

جزئیات یک روزنامه ساوانا، جورجیا مربوط به سال 1903 از طرحی که پنج زن را در یک پارک با زیباترین مدل تونیک زنانه شیک و کلاه‌های تزئین‌شده بزرگ نشان می‌دهد.
برای بخش بزرگی از دهه، سیلوئت شیک به شکل S بود که توسط یک «کرست سلامت» جدید ایجاد شد. این کرست ها فشار را از روی شکم برداشتند، اما باعث شد که سینه به سمت جلو و باسن عقب رانده شود. تاپ‌ها گشاد و بلوز بودند و به برجسته‌تر شدن شکل تاپ سنگین کمک می‌کردند. آستین‌ها نیز دراماتیک بودند و دامن‌های بلند و سنگین با کت‌های شلواری تقویت شده بودند.

لباس های روز بر فروتنی تأکید داشتند و بدن را از گردن تا زمین با آستین های بلند می پوشاندند که بازوها را می پوشاند. دامن ها به شکل زنگ و با توری تزئین شده بودند. معمولاً از پارچه‌های غنی مانند ساتن ابریشم، دمپایی و پارچه ابریشمی استفاده می‌شد که معمولاً در رنگ‌های ملایم و روشن بودند. ظاهر شیک به طور کلی ظاهر یک زن بالغ و پیچیده بود.

لباس‌های شب معمولاً از همان شبح پیروی می‌کردند، اگرچه این لباس‌ها با یقه‌های کوتاه و آستین‌های کوتاه آشکارتر بودند که اغلب با پوشیدن دستکش‌های بلند جبران می‌شدند. آستین ها را نیز گاهی از روی شانه می انداختند.

در اواخر این دوره، بسیاری از زنان برای اولین بار شروع به کار در خارج از خانه کردند و به دنبال لباس های کاربردی تری به شکل «دوز دوز» – کت و شلوار دامن زنانه بودند. این کت و شلوارها برای خانم هایی که وارد محیط کار می شدند کاربردی و شیک بودند و به نماد استقلال تبدیل شدند. در این میان یه نگاهی به کاور مبل سلطنتی داشته باشیم

اگرچه سبک غالب لباس‌های روز و شب را ترجیح می‌داد، اما زنان شروع به تمرکز روی لباس پوشیدن برای این مناسبت کردند. اهمیت فزاینده ای بر روی لباس پوشیدن مخصوص رویدادها داده می شد. زنان ثروتمند تمایل به داشتن لباس‌های زیادی داشتند، از لباس‌های تئاتر و شب گرفته تا لباس‌های صبح و عصر و لباس‌های کاربردی برای فعالیت‌های ورزشی و فضای باز.

همچنین در این دوره، ورزش هایی مانند گلف، تنیس، دوچرخه سواری و اتومبیلرانی شروع به تأثیرگذاری بر مد و الهام بخشیدن به سبک های جدید کردند.

با گذشت دهه، مد شروع به نرم شدن کرد. شکل S سفت و سخت که در اوایل دهه رایج بود به تدریج به شکل طبیعی تر تبدیل شد. بلوزهای دوزی که روی کمر آویزان شده بودند با تاپ‌های گشاد، آستین‌ها و دامن‌های باریک‌تر جایگزین شدند. کمرها بلندتر بودند و با ورود مد به دهه 1910، یک شبح لوله ای شکل ظاهر شد. در این میان یه نگاهی به قیمت روفرشی کشدار ایرانی 12 متری داشته باشیم

  • منابع:
  1. Women’s Fashion History Through Newspapers: 1900-1920
  • تبلیغات:
  1. سلامتی پا با انتخاب درست کفش
  2. استفاده از کفش استاندراد و تاثیر آن
  3. پوشش کفش با کیفیت در پای کودکان
  4. حتما از کفش راحت و سبک استفاده نمایید