استاندارد فرش ماشینی چیست؟ ابعاد فرش استاندارد چقدر است؟

استاندارد فرش ماشینی چیست؟ ابعاد استاندارد فرش ماشینی چقدر است؟

استاندارد فرش ماشینی ایرانی در قانون استاندارد ایران امری ضروری و الزامی است. فرش ماشینی به عنوان محصول تولیدی و لزوما مصرفی ملزم به رعایت قوانین استاندارد است.

اگر برخی از کالاها، مانند مواد غذایی یا تجهیزات ساختمانی، استاندارد را رعایت نکنند، جان انسان را تهدید می کند. اما فرش اینگونه نیست و رعایت نکردن شرایط استاندارد خطر خاصی برای مصرف کننده ندارد.

یکی از دلایلی که برای استاندارد فرش ماشینی تعریف شد، تشخیص فرش ماشینی غیر با کیفیت از فرش با کیفیت بود.

امروزه یک سوم فرش تولیدی به کشورهای خارجی صادر می شود. بازار جهانی بازاری برای رقابت با کیفیت است. اگر تولیدکننده استانداردها را رعایت نکند، چیزی جز شکست در بازار خارجی متحمل نخواهد شد.

از آنجایی که مهر سازمان استاندارد ایران مورد قبول بسیاری از کشورهاست، صادرکنندگان فرش ملزم به رعایت استانداردهای این سازمان هستند.

در بازارهای داخلی رعایت استاندارد می تواند خیال مصرف کننده را راحت کند که فرش از نظر تولید شرایط مطلوبی دارد و از نظر کیفیت به تولیدکننده اطمینان می دهد.

استاندارد فرش ماشینی، کیفیت فرش ماشینی
یکی از مواردی که قبل از اقلام استانداردفرش ابریشم ماشینی لازم به ذکر است، مقوله فنی استاندارد است.

موضوعات استاندارد مواردی نیستند که بتوان از طریق چشم یا با ابزاری که در خانه وجود دارد از دقت و صحت آن مطلع شد، بلکه نیازمند ابزار و تجهیزات فنی است.

در کارخانجات فرش واحدهای آزمایشگاهی وجود دارند که اقلام کیفی را بررسی و نمونه ها را به اداره استاندارد ارسال می کنند و آن سازمان پس از بررسی و رعایت موارد استاندارد مهر مربوطه را برای شرکت صادر می کند. بنابراین در این مقاله به مهمترین شرایط ذکر شده در استاندارد فرش ماشینی می پردازیم.

از آنجایی که در فرش ماشینی استانداردهای متعددی وجود دارد، در این مقاله در مورد یکی از آنها که استاندارد لیبل فرش ماشینی است صحبت خواهیم کرد.

استاندارد فرش ماشینی روی برچسب فرش نوشته شده است.

استاندارد فرش ماشینی روی برچسب فرش
یکی از اقلام استاندارد فرش ماشینی، برچسب استاندارد پشت فرش است. این شماره استاندارد 1360 مربوط به اطلاعاتی است که باید در اختیار خریدار فرش قرار گیرد.

این اطلاعات شامل اطلاعات فنی است که بر کیفیت فرش تاثیر می گذارد، در صورت خرید فرش ماشینی باید نحوه بررسی و کنترل اطلاعات را بدانید.

الیاف فرش ماشینی استاندارد

نخ خواب: اولین موردی که روی برچسب چاپ می شود نخ خواب است. نخ خواب در واقع الیافی است که زمینه یا سطح فرش را می پوشاند. طبق دفتر استاندارد، نخ خواب از الیاف اکریلیک، پلی استر و پلی پروپیلن ساخته شده است.
ارتفاع نخ خواب: در استاندارد فرش در مورد میزان ارتفاع نخ خواب صحبتی نشده است، بلکه حد تحمل را تعریف می کند که با حد تحمل در آزمایشگاه ها تعیین می شود. اما به طور مشخص ارتفاع نخ خواب بین 3 تا 25 میلی متر است که می توان از فرش به عنوان کف بافته یاد کرد. اصولاً فرش با توجه به نخ خواب به دو دسته تقسیم می شود
فرش همگن: به فرشی گفته می شود که از نظر جنس، تراکم و ارتفاع در سطح فرش دارای نخ یکسانی باشد.

فرش ناهمگن: فرشی است که نخ خواب آن از نظر شکل، جنس، تراکم و ارتفاع در سطح فرش یکسان نباشد و حتی در برخی از نواحی فرش نخ خواب وجود نداشته باشد.

هرچه تعداد شانه های یک فرش بیشتر باشد، ارتفاع نخ خواب کمتر می شود. در نتیجه فرش بهتر به نظر می رسد.

کیفیت فرش و نخ خواب
پس از تولید، فرش به پنج درجه کیفی تقسیم می شود. در دستگاه فرش استاندارد ذکر شده است که اگر از آن به عنوان فرش درجه یک یاد می شود که

عاری از هر گونه ایراد است.
جنس نخ خواب در این گونه فرش ها هیت ست اکریلیک می باشد.
توجه به این نکته ضروری است که الیاف را نمی توان به صورت بصری شناسایی کرد و باید به اطلاعات ارائه شده توسط سازنده روی برچسب اعتماد کرد.

جنس نخ تار

موضوع دیگری که در استاندارد فرش ماشینی یزد به آن پرداخته شده است. جنس آن نخ است. جنس این نخ پنبه یا پنبه پلی استر می باشد. نخ تار در طول فرش قرار می گیرد. در فرش های درجه یک نخ 100% پنبه است. اما امکان استفاده از نخ پنبه پلی استر نیز وجود دارد. در فرش های ساخته شده از نخ bcf می توان از الیاف bcf برای کاهش قیمت نخ تار استفاده کرد.

جنس نخ پارچه:

برای چسباندن نخ خواب به فرش باید ریشه ها را به فرش محکم کرد. برای این منظور از نخ پود استفاده می شود. نخ پود در جهت افقی وارد فرش می شود. این نخ توسط شانه فرش ماشینی به فرش بسته می شود. این

فرش ماشینی استاندارد از جوت یا نخ پنبه ای استفاده می کند.

جوت چیست؟

نخ جوت یک الیاف طبیعی است که در هند و بنگلادش یافت می شود. نخ جوت دارای 4 کیفیت است که هر چه کیفیت نخ جوت بالاتر باشد، جنس فرش ریزتر می شود.

استاندارد فرش ماشینی برای کیفیت بهتر تولید است.

انواع تراکم فرش ماشینی استاندارد
تراکم شانه بر حسب متر

یکی دیگر از اطلاعات مهمی که در استاندارد فرش پوشش داده شده است، تراکم شانه بر حسب متر است. امروزه محدوده شانه فرش های ماشینی معمولا بین 700 تا 1500 شانه است. هر چه تعداد فرش های ماشینی بیشتر باشد، فرش ظرافت و پرتر خواهد بود.

تراکم پارچه بر حسب متر

وقتی از تراکم در فرش ماشینی مشهد صحبت می کنیم، منظور همان تراکم پارچه در هر متر است. تراکم استاندارد فرش ماشینی از 600 پود در متر مربع تا 3600 در فرش می باشد. هر چه تراکم پارچه بیشتر باشد فشردگی فرش بیشتر می شود که به نوبه خود باعث افزایش هزینه می شود.

تراکم گره بر حسب متر

اگرچه فرش ماشینی استاندارد مانند تراکم عرضی و طولی فرش در زمان فروش قابل مانور نیست، اما تولیدکنندگان را ملزم به کاهش تراکم گره کرده است. هر چه تعداد گره ها در هر متر مربع بیشتر باشد، کیفیت و دوام فرش در طول زمان بهتر خواهد بود.

  • منابع:
  1. What is the standard of machine carpet? What are the dimensions of a standard rug?
  • تبلیغات:
  1. پارچه کتان دارای تاریخچه غنی است
  2. همه آنچه باید در مورد گل یاس بدانید
  3. فروشنده انواع آب انار ارگانیک
  4. قیمت روز جوجه شترمرغ در اصفهان